Bagels

Idag så har jag bakat bagels. Jag tror att bagels är mitt favorit bröd. Mamma brukade baka det då jag var liten
men nu så har jag inte ätit dem på flera år så nu var det dags igen.
.
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk
1/2 dl olivolja(matolja funkar också)
1 tsk salt
1 ägg
ca 8dl vetemjöl
.
+lite olja till kokningen
.
.
Smula jäst i degbunke och värm mjälk och olja till 37 grader. Blanda sedan med jästen. Rör i de övriga ingredienserna.
.
Jäs 30 min
.
Koka upp vatten i en stor kastrull tillsammans med lite olja. Lägg sedan i de formade deg klumparna tills de flyter upp lägg dem sedan på en plåt och stoppa in i ugnen på 200 grader typ.
.
( Jag hittade typ på lit hur man skulle göra dom för det stod inte allt i receptet. Egentligen skulle man nog jäsa dem 30 min till efter att man bakat ut dem men det orkade jag inte göra. Ibland så tycker jag att de som hittar på reccept kommer på ganska onödiga saker som bara tar längra tid för dom blev ju lika goda endå) :P

.
Sen så äre ju bara att prova sig fram. Man kan ju inte gå efter recept hela livet ;) Fast dom kan vara bra utgångspunkter.Det  finns ju inget rät och fel allt beror ju bara på vilket resultat man vill ha.
.
Och ja Bagels bör serveras med Marmelad, ost och salt. (det är saltet som gör dom goa ju)

Kommentarer
Postat av: Johanna

förstår precis vad du menar! :D

2011-04-27 @ 22:04:42
URL: http://johannalicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0